Početna Lekcije Retijev motiv (2): Magični kvadrat i ludi kralj

Nekad bilo...

Mladi banjalučki šahisti odlični u Portorožu

Aleksandar Kovačević, velemajstor iz Srbije, pobjednik je 10. međunarodnog šahovskog turnira “Portorož Open”, igranog od 23. do 30. jula u ovom slovenačkom gradu.

Read more...
Retijev motiv (2): Magični kvadrat i ludi kralj PDF Print E-mail
Written by Branko Tomic   
Tuesday, 23 February 2016 19:54

Neraskidivo vezan pojam sa Retijevim motivom je pravilo kvadrata, još jedan od postulata koji šahistu prati kroz čitav život.

Hrabri pješak može sam da donese pobjedu ukoliko se na vidokrug oko njega ne nalazi neprijateljski kralj.

Da bi utvrdili da li kralj može da na vrijeme stigne do polja promocije početnici se uglavnom služe prstima, dodirujući naizmjenično jedno po jedno polje, govoreći: "Ako ja igram ovdje, on će tamo"...

Kada se prvi put na treninzima u Školi šaha "Skakač" sretnu sa završnicom kralj i pješak protiv kralja od njih zatražim da mi za veoma kratko vrijeme, do 5 sekundi, kažu može li kralj zaustaviti marš pješaka. Odgovori se, naravno, oslanjaju na nagađanje.

Tada slijedi objašnjenje o brojanju koraka do polja promocije i par dodatnih primjera, što je dovoljno da se usvojeno zapamti i nikad više ne zaboravi.

Možda u današnjem primjeru ima manje Retija, ali svaka pozicija "1 na 1" u kojoj je jedan od pješaka naizgled nedostižan, a drugi osuđen na propast, nesumnjivo pripada ovoj grupi motiva.

Prokešov manevar

Češki kompozitor Ladislav Prokeš (1884-1966) je, istina, poznatiji po svom, Prokešovom manevru, u kojoj top na prvom redu uspijeva da ukroti vezane pješake na trećem.

Studija je ugledala "svjetlost dana" 1939. godine.

Bijeli igra i remizira

Fantastičan put do spasa teško da bi našao i HAL 9000, kompjuter iz naučno-fantastične "Odiseje u svemiru 2001". Film Stenlija Kjubrika, rađen po knjizi Artura Klarka, priča je o evoluciji ljudskog roda, baš kao što je data studija kockica u mozaiku priče o evoluciji šahovskog razvoja djeteta.

1. Kg4 e2

2. Tc1+ Kd4

3. Kf3 d2

Sada treba biti "hladan kao špricer" da bi se našao put ka remiju.

4. Tc4+! Kd3

5. Td4+! Kd4:

6. Ke2: Kc3

7. Kd1 Kd3 pat

I ovdje je dio rješenja činio ulazak u magični kvadrat, a još veća magija je viđena u njegovoj studiji objavljenoj 1946. godine.

Bijeli igra i remizira.

Pogrešno bi bilo 1. f4? Kg4 2. Kf7 Kf5.

1. Kf7!

Da li je bijeli kralj normalan? Pa, on staje na put svom pješaku!? Da li mu je um pomračila teška situacija koja ga je pratila do završnice bitke ili je u pitanju samo još jedna potvrda izreke: "Svaka vlast kvari, ali neograničena vlast kvari neograničeno"?

1. ... a5

2. f4!

Neko sa strane bi rekao da je vođa bijelih figura definitivno pacer, koji se najeo bunike. Pojavljuju se, ipak, neki znaci lucidnosti, jer bi nedovoljno bilo: 2. Ke6? a4 3. f4 a3 4. f5 a2 5. f6 a1D 6. f7 Da3, i bijeli pješak može samo da mašta o promociji u damu.

2. ... a4

Samo remi bi dalo: 2. ... Kg4 3. Ke6 a4 4. f5.

3. f5 a3

4. f6 a2

Crnom je ostao samo korak do uvođenja nove dame u igru (i šahovski kraljevi su ljudi, pa koriste pravo da se mogu oženiti maksimalno 9 puta), dok bijelog suverena od oltara dijele čak 3 koraka!

Ostao bi bijeli udovac kada bi pokušao: 5. Ke7? a1D 6. f7 De5+ 7. Kf8 Kg5.

Granica između ludila i genijalnosti je, tješe se ovi prvi, veoma tanka. Naš kralj je, sjetivši se da pješaci na c ili f liniji, korak od promocije, lako daju remi kroz vizuru pata, uvjerio svoje dvorjane u vlastitu lucidnost.

5. Kg8! a1D

6. Kh8

Nije džentlmenski, još manje plemićki, ali samo žrtvom svoje buduće mlade i zavlačenjem u "mišju rupu" monarh je mogao spasiti kraljevstvo.

6. ... Df7: pat

Rješenje zadatka iz prve priče

G. Adamson (1922.)

Bijeli igra i remizira

1. Kg6 a4 2. Kf5 a3 (2. ... Kb6 3. Ke5! a3 (3. ... Kc6: 4. Kd4) 4. Kd6) 3. Ke6 remi

Zadatak

I. Moravec (1952.)

Bijeli igra i remizira

Last Updated on Friday, 11 March 2016 11:05
 

Pretraga

Reklame

Banner
Banner
Banner
Banner
Naučite šah uz Školu šaha Skakač, Powered by Joomla!; Joomla templates by SG web hosting